Pages

Monday, July 25, 2011

Masalah itu Problem.



Masalah.

Masalah yang muncul pada setiap manusia memang berlainan tetapi ianya jika dilihat dari luar, ianya tidak lari dari kehidupan kita dan hampir sama masalahnya sebenarnya. Akhlak, akidah, duit, cinta, pelajaran dan pelbagai lagi topik - topik masalah yang selalu melanda akal pemikiran manusia.


Aku juga sering ada masalah. Hanya orang gila sahaja padaku yang tidak mempunyai masalah kata orang, tapi bagiku mereka punyai masalah yang lagi besar dari orang seperti kita, sebab itu mereka gila. Kasihan tapi itulah ketentuan.


Sperti kebiasaannya, kebanyakan benda yang wujud di dunia ini ada pro dan kontranya. Ada yang baik dan ada yang buruk.


-----------------------------------------------------------------


Ketika kita dilahirkan, di situlah permulaan permasalahan kita. Kita dilahirkan untuk mempunyai masalah. Bukan sebagai beban sebenarnya, tetapi kerana some kind of learning process.

Kenapa?

Kerana permasalahan itu timbul kerana kekurangan keupayaan kita dalam sesuatu. Kita kembali semasa kita kecil, sewaktu kita ingin belajar berjalan. Apa masalahnya?

1) Kita ingin bergerak ke suatu tempat lain yang kita lihat di hadapan mata kita
2) Kita ingin mencapai sesuatu
3) Kita ingin pergi ke arah botol susu
4) Kita ingin pergi ke arah ibu/ayah kita

Masalahnya timbul apabila keupayaan kita kosong untuk bergerak. Bagaimana? Otak kita ligat berputar ketika itu. Kita cuba selesaikan dengan berguling dahulu di atas tilam mencapai botol susu. Kemudiannya kita belajar secara natural untuk merangkak. Owh, badan kita sudah belajar yang kaki amat penting untuk bergerak. Kita merangkak ke sana ke mari ke dalam rumah. Tetapi apabila di luar rumah? Kita tidak boleh untuk merangkak! Itu permasalahan yang timbul selepas itu. Badan dan otak kita bekerjasama dengan bimbingan ibu bapa seiring dengan umur yang meningkat memberi sokongan kepada tulang kaki agar kita boleh berjalan.

Nampak atau tidak kepentingan masalah di situ? Masalah itu timbul sebagai penggerak kepada akal dan keseluruhan tubuh badan kita dengan cara kita absorb permasalahan itu dalam nada positif.


----------------------------------------------------------------------

muka - muka bermasalah. Haha



Kita kembali kepada kehidupan kita sekarang.

Remaja sekarang ni pada umur baya - baya aku dalam 17-18 (perasan muda) kalau bermasam muka, sedih, menggelabah tak tenteram, serba tak kena, kebanyakannya mesti sedang menghadapi masalah percintaan. Lihat saja post aku yang top view, mesti pasal percintaan. Pembaca yang baca blog aku pun di kalangan remaja sahaja kerana aku tahulah, hampir tak mungkin orang berusia nak layan blog budak - budak hingusan macam aku ni.

Dalam bercinta ni, kalau tak ada masalah mesti tak sah. Kenapa?

Pada aku, ianya simple. Masalah yang menyebabkan kita nangis, sedih bagai itu wujud kerana semata - mata hendak mendidik kita agar lebih kenal apa yang terbaik untuk kita. Kita ambil contoh akan putar belit lelaki buaya. Cuba kalau kita tidak pernah berkenalan dengan lelaki buaya, apa kita kenal ciri - cirinya? Syukurlah kalau kita pernah menghadapinya kerana kita ada some sort of experiences facing all of that. It is just some ind of learning process. Pembelajaran dari pengalaman itulah yang paling penting kerana pengalamanlah yang mendewasakan pemikiran kita. Buku teks dan blog tak mampu menyainginya.


Oleh itu, kalau bermasalah dalam bercinta tu, rileks. Jangan komplekskan benda yang dah memang kompleks. Macam bila tali tersimpul, jangan main tarik hentam kromo menggelabah je. Bertenang, dan cari puncanya. Longgarkan satu demi satu dan aku pasti simpulan itu akan lebih mudah dileraikan.


----------------------------------------------------------------


Cukuplah pasal cinta. Sengaja aku letak topik cinta sebab itu yang mampu buat orang baca dengan tekun. Biasalah, topik cinta ni kan macam pelaris di dalam dunia blog. Tak gitu?


Perkara yang boleh dilakukan apabila mendapat masalah :

1) Kaji puncanya.
2) Cari salah kita
3) Cuba baiki apa yang kurang
4) Rancang untuk kebahagiaan hari esok
5) Jangan ulangi kesilapan. Tanam dalam diri elok - elok.
5) Jangan lupa, doa adalah senjata utama. Itu yang terpenting.


-

-

-

-

Berfikir sejenak. Apa mungkin ada manusia tidak punya masalah?

TIADA


Kebenarannya....

Semua orang ada masalah masing - masing. Senang kata, semuanya berpunca dari mind set kita. Kita jangan kala apabila menerima dugaan! Tabahkan hati, teguhkan iman, kuatkan kaki terus berjalan. Jangan pandang dari sudut negatif sahaja, cuba pandang dari sudut positif dan cuba selesaikan dengan tenang. Ambil kira semua pendapat orang yang boleh kita percayai dan jangan mudah melenting. Apa orang nasihat, dengar dan ambil yang baik. Aku tahu kau mampu selesaikan segalanya. Kau hebat bukan? :)


" Orang yang kuat bukan orang yang berada di puncak tetapi ialah mereka yang mampu bangun kembali walau seribu kali mengalami kegagalan "

13 comments:

Nyamuk Terbang said...

masalah mendewasakan kita

Haikal Blank said...

yup. pengajaran yang paling berkesan ialah dari pengalaman. cara kita nak serap dalam kehidupan tu lah menjadi medium penyampaiannya. :D

Muslimah Optimis said...

yep.. setiap hari kita akan berhadapan dengan masalah yang akan mendewasakan kita.. lagipun hidup tanpa masalah mana best kan.. sebab masalah atau cabaran hidup ni adalah rencah dalam kehidupan kita.. dont ever feel sad when u having problem becos Allah want u to learn somthing from that problem..

:-)

Amiey White said...

aku belek , aku kaji . jap aku baca balik *masalah betul* -.-"

kaizen said...

aku suke ayt yg last skali tu...

Eyka said...

wey..cun ko leh jadi pakar jiwa la wey..semua kearah berjiwe bagai..terbaik laa wey..:)

#ayt yg lain 2 si kacak sukee :)

apelyna said...

takde masalah takde improvement.
mcm engineer lah kan. problem solver. .kepakaran lebih terserlah bila mampu selesaikan masalah dengan cekap. .
ngehngeh

Haikal Blank said...

M.O, ye, masalah tu dugaan dariNYA untuk kita belajar tentang kehidupan step by step. :)

Amiey, betul - betul bermasalah ye...keh3..

Wanz, Masalah itu timbul dari kelemahan kita sendiri kan? face it. jangan lari darinya.

Kaizen, trimas! :D

Eyka domodomokun! pakar jiwa? aku ni sakitkan jiwa orang aku pakarlah. Stok gurau tak beringat. HAHA

Ok cik engineer, kepakaran menyelesaikan masalah itu sangat penting! itu lah kayu ukur kecekapan kita ye dak...:P

littledolphin said...

experience is the best education :D

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

artikel yang bagus, ada isi ada pengajaran!

Haikal Blank said...

yeap hana, itu yang aku cuba sampaikan. :D

FIFIEY! trimas! :)

Kik0 ♥ QiLaH said...

selagi hidup,
masalah akan turut hidup..

gua syak centu la. kehkeh

K said...

pergh!! terbaik XD