Pages

Sunday, May 29, 2011

Diari Po'ah - 2

Sejuk petang ini. Hujan mencurah - curah ke ladang lalang di halaman rumahnya. Dia tunduk menghirup kopi pekat memanaskan badannya.

" Bilalah aku nak kawin ni kan. Umur pun dah 29, tak ada kekasih lagi " Po'ah berbisik sendirian.

Kerjayanya sebagai seorang cleaner ternyata membantutkan usahanya untuk mencari pasangan hidup. Dia gusar, cemas dan risaukan masa depannya. Umur semakin meningkat, kilang semakin uzur. Dia hendak juga merasa menimang anak sendiri yang di lahirkan dia sendiri walaupun sentiasa berharap kaum lelaki yang melahirkannya. Tapi apakan daya, jodoh belum tiba.

Dia sisir rambutnya rapi, diikat kemas ke belakang. Comel juga aku, dia bermonolog di hadapan cermin. Berpusing - pusing pinggulnya menggayakan kain batik yang baru dibelinya itu.

" Cantik jugak aku ni rupanya. Tapi kenapalah semua lelaki aku usya tak pernah sangkut. huh! " dia mengeluh.

----------------------------------------------------

Kelihatan teman serumahnya sudah pulang dari kerja. Po'ah sebenarnya hanya menyewa rumah yang didiaminya bersama 2 orang lagi rakannya yang bekerja di tempat yang sama, cuma shif nya sahaja berlainan.

" Ko dah kenapa ni Po'ah oi? Aku tengok gusar je muka kau. Ada apa - apa problem yang boleh ku tolong? " rakannya cuba berdiplomasi


" Tak ada apalah nur oii.. Aku cuma tiba - tiba teringin nak berumahtangga. Tapi semua lelaki aku usya, semua tak nak kawin dengan aku. Aku pun tak tahu kenapa." Po'ah cuba meminta simpati


Rakannya nur, terdiam. Rasa nak sepak kepala Po'ah ni pun ada. Tangannya menggeletar seperti ingin disumbat sahaja jari tengah ini ke mata si Po'ah. Tapi rakannya rilek dan dengan cool menjawab.

" Po'ah, kau sorang je yang panggil aku nur. Aku tak kesah pun sebab aku taw ko macam mana. Orang lain semua panggil daus. Nama aku Nur Firdaus wahai si Po'ah. "

Po'ah tergamam. Apa salah hendak dipanggil namanya nur. Suka hatilah! dia rasa nama itu lebih sesuai dan comel.

Nur Firdaus masih bengang dengan soalan bodoh Po'ah.

" Ko tak kan tak taw lagi kenapa tak ada orang laki nak jatuh hati kat ko? Ko nak aku bogelkan kau dan buat video pasal belalai konek kau tu ke baru ko nak taw? "


hensem tak saya? - Po'ah

END.

14 comments:

aniss said...

BHAHAHAHA !! mmg chantekkkk ko po'ah ! mmg terpikat akuu haha

Simpleblanklife said...

HAHAHA peh, ko mana boleh. ko gadis. Po'ah hanya ada nafsu pada sang jejaka.....HAHA :D

Dian Dahlia said...

awesome! hahaha.

Halusinasi said...

kenapa po'ah begini rupanya? kasi cukur misai dan janggut tu, barulah lelaki terpikat..hehe

Zulfikar Hazri said...

hahah po'ah, seb bek aku dah kapel.. kalau tak leh ajak po'ah lepak tengok nurkasih the movie....

cik azeya said...

err. entri ini agak 18 ke atas. haha

Simpleblanklife said...

ok, trimas dahlia! HAHA

Simpleblanklife said...

misz halusinasi, nanti aku nasihatkan dia ea...jangan risau. Aku akan marah dia sampai muka dia licin gugur bulu. HAHAHA

Simpleblanklife said...

brader zul, bahaya beb kalau tengok nur kasih dengan dia. Dia menangis teresak - esak nanti macam mana? Suara garau menangis. Peh, boleh pecah gegendang. HAHA

Simpleblanklife said...

Misz azeya. Maaf. aku lupa nak mention yang ni agak lucah. HAHA

kaizen said...

demmm tertipu aku...

Simpleblanklife said...

ahahaha tapi cun kan po'ah ni? kah3

kaizen said...

cun ni bleh wat gler.....

rebecca melessa said...

poah~nak signnnn!!haahaha