Pages

Tuesday, April 19, 2011

5 Sebab Perempuan Lebih Kuat Membebel Dari Lelaki

ARGHHH!!! Memang bernanah telinga kadang bila kaum hawa membebel. Tanya saja kaum adam berapa ramai pernah pengsan kerana dibebel! Ok, aku tipu jangan percaya.

Perempuan sering dilabel kerana kekuatan bebelannya dipercayai mampu menerobos apa sahaja objek khasnya pintu dan dinding bilik sendiri. Yang ini bukan cakap kosong! Aku sudah mengakui kehebatannya. Aku tiba - tiba teringat kisah semasa aku kecil dahulu...Ya, aku memang suka bercerita kan? Biasalah tu....haha

-
-
-
-
-
KISAH SEMASA MUDA - MUDA

    Suasana senja di dalam keretapi memang mengasyikkan. Keretapi kelas paling sampah, kelas ekonomi yang berbunyi merdu seperti mahu saja gugur semua komponennya menjadi pilihan ku untuk pulang ke rumah dari SMKA Segamat ke Kluang, Johor di mana pulang ke rumah emak dan bapakku. Umur? 14 tahun. YA! Aku baru form 2 masa itu. Kanak - kanak lagila kan. Kerusi yang disediakan memang bukan tempat ku. Aku selalu duduk di tangga keretapi itu ya. Memang syok, berangin kencang meniup ke muka. Memangla kan, dah nama pun duduk kat pintu keretapi kan bertenggek atas tangga. Korang pernah try? Better jangan cuba - cubalah ok. Sangat bahaya serius. Ok, kita abaikan kisah tangga keretapi. Jam menunjukkan jam 5.30 petang. langit merah memang mengasyikkan. Pandangan dari pintu keretapi stylo kalau korang nak taw. Memangla kan, dah lalu tengah hutan kan. 

FUUuuh....Berkepul asap rokok ku hembus. Marlboro kotak 7 menjadi pilihan ( masa tu wujud lagi kotak 7 batang ). Rasa dah habis gangster dah masa tu, biasalah, budak - budak kan. Betapa jahilnya aku masa tu. Boleh aku bangga hisap rokok. Bujet stylo je kan. Padahal sekarang, menyesal tak sudah. Stesen kluang akhirnya muncul. Aku turun sambil beberapa pemandu teksi menggesa agar aku menaiki teksi untuk ke bustand. RM3 untuk ke bustand? Baik aku berjalan kaki. Masa muda kan, setengah jam jalan pun rasa dekat. Sekarang nih? Perut pun dah sangat besar dah memang tak laratla nak jalan jejauh tu.

Setibanya di bustand, aku  terus menaiki bas untuk ke rumahku bukan rumah tok imam atau tok ki ye.

" Assalamualaikum mak!! Ni Saya balik dah ni! Pintu pagar kunci ni! Mak ada kat rumah tak?? " jerit ku bertenaga mengharap kepulangan dinanti walau mak dan ayah ku tahu kepulanganku membawa satu makna.

DUIT DAH HABIS

" Haaa jap! Mak amek kunci jap." ujar emakku dengan senyuman lebarnya itu.

Aku membuka kasut dan terus mencapai tangan mak aku. Salam cium tanganlah kan tanda aku ni baik dan menyayangi beliau. Aku terkedu. Senyuman emakku hilang tak semena. Apa salah aku? Aku salah rumahkah? Tidak mungkin....Aku kenal lagi wajah emakku. Apa yang tidak kena ya....

" Kal, bak sini tangan kau tuh. Mak nak cium pulak. asyik ko je cium, mak nak gak. " kata emakku. Aku menghulur tanpa berfikiran negatif sekalipun. Err...aku gelisah. Aku baru teringat apa silapku. Tapi apakan daya, sudah terlambat. Aku sudah nampak wajah bengis emakku. Senaman bibir telah dilakukannya.

Dan...........

" Bau ROKOK!! KAu dah pandai hisap rokok sekarang ya!! Kau belajar dari mana ni?? sape ajar kau ni?? Kau ingat kau dah besarla ea nak hisap rokok!! Kau fikir duit aku bagi tu buat beli rokok ke??.........( terlalu panjang sehingga penulis tidak larat menyambungnya ) " bebel emakku. Aku tidak ada peluang langsung untuk membela diriku. Ah, sakit ni...sakit..

Aku hanya berdiam diri. Aku tidak reti untuk menipu. Aku mengaku segalanya. Dia membebel tiada henti. Serius. Tapi aku tahu itu silapku, memang aku redha jela...diam tanpa kata. Selama seminggu aku dibebel dari pagi sampai malam. Mungkin ketika dia menonton hindustan sahaja aku rasa aman sebentar. Terima kasih Shah Rukh Khan. Haha ok, aku dah mengarut.

Cerita ini macam bengong juga ya kerana kaitan dengan bebel hanya di perenggan last. Sabo jela, aku saje je tuh wat penyedap kononnya walau aku tahu dah ramai yang terus tekan pangkah kat atas tu bila baca story nih. Tapi aku nak listkan sebab kenapa perempuan KUAT MEMBEBEL berbanding lelaki.

Korang nak tahu? meh sini duduk rapat meh, kita bisik - bisik pasal ni ok. Ops, yang berlainan jantina, jangan rapat sangat. Kita bukan muhrim. Cewah, jauh aku merewang.


Abaikan jela apa aku cerita or bebel kat atas tu. Nanti korang rasa macam nak terajang or curik motor aku lak. Aku ni berbadan kecik, matilah kalau korang terajang ramai - ramai. Ops, terSANGATlah KECIK ok aku ni.

Kita terus kepada SEBAB - SEBAB PEREMPUAN KUAT MEMBEBEL.

Sebab pertama jatuh kepada.........

  1. Wanita membebel kerana inginkan perhatian.
    Ok, aku nak korang pihak lelaki kena setuju sebab yang pertama ni. Bila kaum hawa ni tak diberi layanan dan perhatian secukupnya, dia akan lebih cenderung untuk membebel ok. Untuk pasangan yang sudah berkahwin sahaja. Yang kapel, aku tak galakkan percaya. Tak baik kan kapel - kapel ni, jadi aku no komen. HAHAHA.
  2. Sebagai tanda peringatan.
    Yang ni memangla kan. Diorang bebel sebagai nasihat dan peringatan. Diorang sayangkan kita. Mak kita, Bini kita, Awek kita, member - member perempuan kita kan. Kalau diorang tak sayangkan kita, diorang tak adanya nak bebel dekat kita. Baik diorang gi cuci motor ke, masak ke ( untuk yang pandai masakla ), siram pokok bunga ke dari bebel dekat kita. Setuju?
  3. Tunjuk perasaan di atas sebab GERAM dan MARAH
    Ini sebab paling utama ok pembaca semua. Bila geram ni datang, hormon estrogen akan disalurkan ke seluruh tubuh badan sehingga menyebabkan badan merasa ringan untuk menerajang mahupun melempang. Tetapi oleh kerana bibir ialah yang paling ringan, maka membebel ialah alternatif terbaik untuk meluahkan efek estrogen tadi ok.
    tak percaya? Tolonglah percaya. *merayu sakan
  4. Kerana menurut kajian, perempuan memerlukan luahan sebanyak 20000 - 24000 patah perkataan sehari untuk mengelakkan stress atau kemurungan berbanding lelaki hanya memerlukan 7000 - 9000 patah perkataan sehari.
     kalau tak sampai 20000 bagi perempuan, biasanya mereka akan sukar tidur malam kerana masalah kemurungan itu dibawa ke malam ok. Jadi, untuk lelaki kan, bakal bini macam mana paling kurang bebel? Seorang cikgu atau tenaga pengajar kerana mereka sudah melepaskan hutang 20000 patah perkataan itu di kelas. Bila di rumah, hanya suami tahu apa perkataan yang mungkin keluar. Budak kecik tak boleh taw. Hal orang dah berumah tangga je ni.
  5. Kerana perempuan ada mulut.
    sebab diorang ada mulutlah diorang membebel! Kalau tak ada mulut, dia berbieber je, tak membebel ok. Mulut diorang nih kadang memang sukar dikawal, bukan salah diorang. Diorang tak nak pun bebel, cuma tak boleh je kan? Kan gadis - gadis sekalian?
    ( ayat pancing lak aku nih )

Aku dah senaraikan 5 sebab kenapa perempuan kuat membebel. Korang ada pendapat? marilah komen kat bawah, kita kongsi sesama. Jangan kedekut. Haha pengalaman anda mungkin membantu ye tak? :)




*ada teka - teki cakap perempuan kuat bebel sebab ada dua mulut. Ok, itu teka - teki yang lucah. Jangan  pernah layan teka - teki itu ok! HAHA...






16 comments:

aNiss :):) said...

form 2 dah pandai merokok ea?? ganas tuhh =) ngee... patut terpaksa bernanah telinga dengar mak membebel... hohoho~

kaizen said...

sebab dorg mmg suke membebel...huhuhu...

*org tua2 kate kalo mkn tokeng ayam mmg kuat membebel.....

bantalbucuk said...

emm...perempuan bebel pon bersebab & bebel untuk kesan jangka masa panjang..hehe :p

syazwan said...

aku orang first lagi. hai haikal.

Simpleblanklife said...

haha ANIS!! ala, zaman muda2 dulu semua nak mencuba. akhirnya? menyesal tak sudah..dah susah nak stop dah. haha

Simpleblanklife said...

hahaha kaizen, tongkeng memang berkait rapat dengan cerita orang tua. part yang tuh, aku tak kaji lagila...hahaha

Simpleblanklife said...

hehei si bantal!! yeah! memang banyak kesannya jika kita amek yang positif...:)
terima kasih kaum hawa!!! hahaha

Simpleblanklife said...

syazwann...err..stylo aku panggil ko camtu kan? hahaha ko orang keempat boyak, maafkan aku....hahahaha

munira sajuti said...

maaflah. aku ternampak plak pasal teka-teki itu. HAHA aku tak paham mula2, tapi aku paham kan,, aku trus tanya mak aku. pedulik ape aku. HAHA aku bace dari mula sampai habes, cite kau ni. sila bangga ! okayybye

Simpleblanklife said...

hahaha munira, patut aku rasa teruja tak semena je dari tadi. Ada komen kau rupenye..fewwwit...haha
teka teki tu amat bahaya ok. tak senonoh untuk dipertontonkan. hahaha GILA!

hanisa sabrina said...

no 4 sangat sangat la betul.kalau tak meluahkan nnt stress gila ! mcm aku sekarang T..T sobs

Simpleblanklife said...

hahahaha bagus! bila ko dah meluahkan, semuanya rasa cam legala cket kan..baru boleh makan bubu dengan aman. eh, silap. BAgi makan bubu...( kes gian makan arnab )

hahahaha

miss atie said...

sedr ye..lelaki pun sme...

aNiss :):) said...

ishhh.. kena try stop merokok taw.. paling tak, kurangkan ya! sayangilah keluarga anda...anda mampu mengubahnya... =) PEACE!

Simpleblanklife said...

miz atie!! hahahaha betul dowh! aku ni antara golongan yang kuat membebel...he3...

Simpleblanklife said...

aniss!! aduh, part tu parahlah...tak taw bila nak berhenti...tak kuat hati aku nih haa...hu3