Pages

Thursday, March 24, 2011

penulisan dalam BLOG. pro dan kontra.

gila. dah pepagi pun aku tak tidur lagi. esok ada kelas lagi. perghh!! memang sakit otak. banyak benda kena buat. nak buat macam mana kan, nama pun student...biasala tu......

header bertukar. mengikut mood yang amat runsing. hati berkecamuk. wah, tak tercapai akal nak buat semua kerja ni.

pagi ni, aku nak berbicara tentang BLOG.

apa yang boleh kita tulis dekat blog? dan apa yang tak boleh?

simple je kan soalan ni? tapi ramai yang masih tidak menjaga etika penulisan. ramai lagi yang buta tentang adab dan layaknya sopan seorang manusia.
apa yang boleh ditulis?

APA - APA SAHAJA!

KECUALI....

ayat bersifat menghina, fitnah dan bermacam lagi anasir buruk yang lain.

SENANG BUKAN?

tapi kita sering lupa, kita sering leka. biarlah orang kata cerita peribadi tak patut ditulis ke apa. pada aku, itu tidak salah! sebab itu cerita kau. itu tahap penulisan kau. itu gaya kau. macam - macam sebab aku boleh bagi kenapa ia tidak salah! baik bercerita tentang kau sayang kucing kau dengan bahasa rosak dari bahasa tinggi yang bersifat mencemuh dan menghina!
ok, memang banyak benda dalam blog yang aku buta dan tuli. kerana aku baru aktif melihat blog - blog yang ada dekat dunia ni.
aku kadang terbaca blog - blog omputih yang entah dari mana entah dan aku puas hati kerana walau diceritanya tentang kehidupan seharian, tetapi mampu diselitkan sedikit elemen - elemen kekeluargaan dan persahabatan. sayang - menyayangi dan keamanan. aku kagum!
bukan apalah, bagi yang beragama ISLAM, sedarlah, janganlah kita main hembus je tulisan - tulisan kononnya info yang diambil di internet. kaji dahulu. untuk yang suka memfitnah, hentikan. bagi yang sedap mengata dan menghina dalam nada tegak siap mention nama, hentikan juga. takdak faedah pun.
kan?

okla, aku dah membebel panjang dah ni haa....

ada lagi?

ala, rilekla, sekali sekala kan? kah3....

kesimpulannya...( bujet karangan SPM ), kita harus bersatu ya dan membina tamadun kita dengan budaya kita sebagai ISLAM dan bukannya meniru budaya kotor barat dengan pantas ya. cuba ambil yang jernih dan TANAM yang keruh.

aku melayu, ko melayu. tak salah kan bersatu? :)

kita sama. satu malaysia.

assalamualaikum......

alatan study aku. amacam? stylo kan? hahahaha

3 comments:

Unknown said...

bang nusantara sebatang....style laaa..haha

Haikal Blank said...

hahhaha aduh, nusan? boleh aje..kah3,..datang bilik r!! :D

itu bnda wajib kot nak study...kah3...astray jgn dilupa...

hanisa sabrina said...

OOOOOOOOOOOOOOOOOOoo. alatan study kau . HAHAHAHAHAH

aku tahu,yang merah belah kiri tu pemadam.lepastu yang kaler kuning tu liquid paper
:P