Pages

Tuesday, February 22, 2011

Rasa Hati : Siapa sudi Berkawan dengan SAYA? ( epilog seorang sahabat )

Siapa Suka Berkawan Dengan SAYA?

iskh, soalan seperti itu hampir kepada JANGAN untuk ditanya! KENAPA? kerana ia memalukan aku sendiri. pergh, orang macam aku ni, mana ada orang nak suka kawan ngan aku. aku jahat, xkacak lak tuh. memangla kan. lagi - lagi golongan HAWA. ouchhh!! sakit bila terkenangkannya.

IA HANYA LAWAK ok!

hahaha ala, aku tetap sayang korang semua macam rakan - rakan aku gak. walau kita tak pernah bersama apatah lagi bersua, mahupun berkata -kata. tapi selagi korang semua dapat rasa, dapat hargai kehadiran aku bukan takat dalam blog, malah semua pelusuk masa dan tempat dalam dunia ni, aku memang hargai korang sangat - sangat. INI SERIUS!

kita kadang memang sukar kan nak cari seorang sahabat yang sanggup susah senang dengan kita. kenapa susah ya? macam - macam alasan yang timbul kan? itulah inilah. ok, berbalik kepada soalan saya. kenapa sukar sungguh nak mencari seorang RAKAN?


----------------->  TIDAK SUSAH pun sebenarnya!!

soalan itu tidak relevan!

senang sebenarnya. cuma mentaliti kita yang menolaknya. dan lumrah alam menyembunyikannya.

" Iskh, brader ni mengarut je. apa dia taw! hekeleh brader ni poyola...."

ok, itu yang korang cakap dalam hati kan? eh, silap! bukan ko yang nga baca ni!! orang sebelum kau la...aku taw kau baik kan?? he3 :)   sopan - sopan orangnya. manis lak tuh. ok, jgn senyum! sambung balik.........

MENTALITI kita yang menyukarkannya kawan - kawan sekalian. bila kita berkawan, kita selalu mencari kawan yang sama rentaknya dengan kita. SAMA RENTAK. kita pandang chemistry dalam berkawan mengikut nada selera kita. ITU SALAH!

dalam persahabatan, keikhlasan dalam menerima seseorang itu penting. KEPERCAYAAN juga harus turut serta. tapi nasihat saya, berpada - pada dalam percaya. anda tahu kan batasnya? saya percaya anda tahu. :)


BERKAWAN? apa ertinya?

ertinya bersahabatlah. eh, itu sinonimnya. apa - apalah! haha... sebenarnya, dalam berkawan, kita tidak boleh mengharap kesempurnaan dia untuk kita. ini tak, kita nak kawan yang camnila camtulah. kita demand lak! mana boleh brader! kita haruslah terima cara dia, adat dia. cuba absorb dalam diri kita ok!

mentaliti mencari kesempurnaan pada dia itu salah. mencari silap juga salah. yang betulnya, kita wujudkan kesempurnaan itu sendiri!
kita kenal dia, kita lihat bagaimana budi cara dia. kita carik mana kehebatan dia! kita ambil buat pedoman!

TIDAK FAHAM?

saya ada sedikit contoh. salah ke berkawan dengan seorang yang pernah dilabel sebagai jahat, pernah ke lokap, semasa kecilnya dibuang sekolah 3x, menghisap rokok lak tuh, pernah menghisap dadah walau bukan penagih tegar. salah ke berkawan dengan orang macam tu??

pada zahirnya memang salah selagi kita tidak kenal dia bukan?

tahukah anda, mungkin orang seperti itulah yang menjaga emaknya yang sakit di rumah tanpa mengeluh, menderma kepada si buta di tepi jalan dengan senyum walau tiada gaji besar, menunaikan solat penuh 5 waktu di rumah. solat hajat setiap malam untuk ibu bapanya. memang baran di luar rumah! kaki gaduh! kerja buruh sahaja! wajah parut2 bagai! tapi korang rasa salah ke kawan dengan dia yang pandai menghormati orang tua dan rakan - rakannya???

ini tidak. dicanang rakannya hebat, pandai pelajaran. pemimpin masa depan kononnya. tetapi menikam rakan dari belakang. melupakan sahabat sesenang kata. menipu dusta tanpa rasa berdosa. apa itu namanya kawan? yang bijak, relevan, moden tapi membawa dosa sengsara??

ah, apa ada dengan rakan palsu.
ah, apa ada dengan sahabat bisu dunia.
ah, apa ada dengan kawan melawan kata.

apa ada dengan mereka?
anda bijak? berakal? jangan ego!
pengalaman dunia akan membezakan semuanya. anda akan dapat mengenal rakan mana yang terbaik
pandai - pandaila memilihnya.
jangan butakan mata kau yang zahir dan di dada.

" saya tahu anda lebih baik daripada ini "


lepak nan rakan - rakan bez woo...ngadap senja indah lak tuh!!

alamak, ada watermark lak kat bawah gambar ni. ala, curik google kan, normal la tuh. haha



( " AKU SAYANG KORANG SEMUA!! KORANG SAHABAT SEJATI! " )

6 comments:

Anisah Hamzah said...

nak kwan ngan awk ley??heheh..
ssh nak cari kawan yang sejati n ley ssh dan senang ngan kita...kdg tu time senang die tggl kite tmie ssh lak die pergi kat kite kan..huuu..
so pandai2la pilih kwn..")

huda jamil said...

ade kawan banyak best ape. tapi ade je kawan y x bole pakai. means backstab ke. hee

hanisa sabrina said...

aku yang comel ni kawan kau kan ?

sob sob.
haha.wahai incik berheader cawan usang .
kau juga kawan baik aku didalam alam maya ini.

:)

Simpleblanklife said...

anisah! thanx! terharu aku ada gak nak kawan nan aku. *blushing. kah3...guraw....memang pun. banyak kawan xde kualiti skang...macam - macam sebab ley jadi...sedih kan?

HUDA!! memang byk kawan backstab skang! (macam rikimaru) haha pandai - pandaila ok memilih kawan...kita ada akal kan, gunakanlah! :P

hanisa, kau memang comel. tapi kalah nan aku laa...haha wah, trimas nisa oi! berbangga aku ada kawan hot cam kau! (bodekla balik kan) kah3

Faztee Danisha said...

slm ziarah..dtg jnguk dr blog Junko.

Simpleblanklife said...

haha thanx kawan!! kalau sudi t datangla lagi ok! thanx sgt2....