Pages

Tuesday, June 21, 2011

Badut

Setiap kali aku teringatkan akan badut, aku berasa sedih dan kecewa. Aku terbayang jika itu tempatku, apa mungkin aku gembira menjadinya? Ya, memang seperti seluruh homosapiens di dunia tahu badut itu tugasnya melawak, berjenaka, menggelikan tali perut orang lain, senang cakap menghiburkan orang lah kan, tapi dari adakah si badut itu gembira seperti manusia sekelilingnya?

Dia menghibur dalam pelbagai situasi. Tidak kira panas terik matahari, kewajipannya dipenuhi dengan selamber. Beliau sanggup berdiri di bawag terik matahari dengan sut yang tebal, solekan tahap opera cina, pehh, memang panas. Serius. Bukan senang untuk menghiburkan orang lain. Beliau sanggup menjadi hipokrit sepanjang kariernya, dan terus senyum ketawa walau hati gundah gulana! kerana dia saja yang tahu yang tugasnya adalah untuk menghbur.



Badut


Aku kelaskan badut kepada DUA. Seperti biasa yang baik dan yang buruk. Yang ikhlas dan tidak. Yang ku respect atau tidak. Kau panggillah apa sekalipun, yang pasti aku menganggap DUA dunia badut ni lebih mudah diklasifikasikan sebagai yang HITAM atau PUTIH.



------------------------------------


HITAM
Yang hitam pada aku ialah sisi gelap kehidupan 'badut'. Bukan badut asli dan datang dari pelbagai pekerjaan dan taraf hidup lain di muka bumi ini, tapi kepuraan badut mereka dalam mengejar kemewahan dunia dan kepentingan mereka boleh jelas kelihatan bagi mereka yang sedar. Mereka menidakkan hukum adab manusia dan mungkin juga hukum agama demi kepentingan mereka.

Mereka amat hebat dan lantang dalam kepuraan. Dilihat saja badut sebegini di dalam kehidupan kita. Rakan - rakan kita yang berlagak baik demi kepentingan masing - masing tidak ubah seperti badut yang berpura - pura cerita hakikatnya mahukan sesuatu pulangan untuk dirinya. Ada rakan yang dekat bila kita senang sahaja dan semudah itu juga dia tinggalkan kita apabila kita sudah tiada apa lagi yang dikehendaki dari 'badut' itu.

Dalam percintaan sesama manusia lagi banyak badut hitam ini.

"awak, saya sayang awak sangat - sangat. Saya ikhlas dengan awak. Saya tidak kisah apa orang kata, apa rupa yang awak ada. Saya betul - betul sayang dan cintakan awak "
katanya di bibir.

"Awak, saya tak nak pun awak.  Saya nak harta awak sahaja. Saya student, awak ada kerja gaji ribu - ribu, sebab tu lah saya 'couple' dengan awak. Awak nak cium perut saya ke, kaki ke, celah ketiak ke, saya tak kesah. Tak luak pun. Part dara, there is NO for sure. Yang penting, saya hidup mewah. "
katanya di dalam hati syaitan itu.


Ah, bukan sahaja pada wanita, lelaki juga ramai yang menggemari pekerjaan badut seperti ini. Mereka tidak ubah seperti si pemain sarkas nafsu kepuasan duniawi.

Kelebihan badut ini :

1) Pandai bermain kata - kata.
    kalau masuk pidato mesti menang. Kalau presentation, panggillah si pemain sarkas ini ya.

2) Bijak dalam berahsia
    Rahsia memang dalam perut. Tidak akan bocor kerana rahsia mereka juga di tangan orang lain. win win    situation orang cakap.

3) Kreatif melampau
    Ya, mereka memang sangat kreatif dalam memutar belit, menipu, mempengaruhi dan memanipulasi akal minda orang lain. Kalau tak kreatif, manakan daya boleh mensarkaskan ramai orang, betul tak?

badut hitam ialah mumia pada aku. sheet.


PUTIH
Badut putih ini memang hebat seperti si hitam, tapi digunakan ke arah yang betul dan membina. Dia juga memanipulasi orang lain, tapi ke arah kegembiraan, suka hati, kenyang perut, senang dan macam - macam lagilah perasaan baik dan senang hati pada orang sekeliling dia.

Dia boleh dikatakan sebagai 'joker' bagi orang sekeliling. Mereka berpura - pura dalam macam - macam perkara tetapi berpura - pura unutk menghiburkan, melawak, membetulkan mood orang dari sedih ke ceria dan membantu sesiapa yang sedang tension ketika menghadapi masalah. Mereka badut yang baik dan disenangi homosapiens sekelilingnya

manusia badut seperti ini lebih ikhlas dalam kehidupannya kerana beliau gemar membetulkan kesilapan orang lain.

" Hei, apa cirit ko tulis entry macam hanjenngg ni. sapelah nak baca. Cuba ko buat macam ni, macam ni...cerita itu...ini.....haaa, baru lah stylo siket! bagi adik gua yang tak reti baca pun boleh ketawa. " dan diselangi gelak ketawa beliau.

Nampak ayat memang sedikit kasar, tapi apabila di dalam nada melawak, ianya dapat diterima. Yang pasti, beliau jujur mengkritik dan juga diberikan contoh dan pendapat untuk orang sekelilingnya membuat sesuatu dengan lebih baik. Ada isi segala kutukan beliau dan bukan lah hanya cerita kosong seperti Si HITAM yang hanya tahu membodek dan 'mengipas' pungkoq orang lain.

Kelebihan Badut Putih ini :

1) Jujur dan ikhlas.
    Mereka ada karakter jujur ini di dalam setiap kata. Memang nampak seperti melawak, tapi kadang - kadang dia menasihati dalam nada lawak. Kan menghiburkan gitu cara tegurannya. Lebih mudah diterima bukan? :)

2) Mudah mendekati dan didekati
    Biasanya manusia 'badut' jenis ini lebih mudah untuk diajak berbual dan berkenalan. Mereka biasanya ialah jenis 'happy go lucky' dan pastinya anda mudah mendekati mereka kerana anda baru sebut 3 patah perkataan, mereka sudah menjawab panjang dengan gelak ketawa.

*gelak ketawa kan salah satu unsur untuk kita meminati dan jatuh hati pada seseorang. Tak gitu? hehe

3) Pandai mengawal emosi
    Mereka lebih pandai mengawal emosi dari orang biasa. Tidak mudah melenting dan cepat marah. Mereka lebih pantas berfikir akan baik dan buruk dalam sesuatu perkara. Pengalaman dalam berkawan memang mengajar mereka untuk berfikir dengan lebih matang.

Merajuk? itu mungkin tapi sukar untuk satu jangka masa yang panjang.

4) Ramai kawan
    Oleh kerana kehebatan memanipulasi cerita mereka dan mudah didekati, mereka seharusnya ramai kawan! Ramai yang senang berbual dan berjumpa dengan mereka kerana lumrah mereka memang menyenangkan hati semua.

5) Ramai peminat
    Kalau dah kawan pun ramai, tak mustahil la kan mereka juga ramai 'secret admire' di sebalik gelak ketawa mereka. :P




------------------------------------------------------------------


Akhirnya, tiada kaitan langsung entry ini dengan badut di sarkas. Aku hanya menerangkan sifat manusia yang aku gelarkan badut. Lebih kepada psikologi manusia dan gaya minda mereka berinteraksi dengan alam sekeliling.

Kalau ada kawan korang yang korang rasa mereka tu badut macam aku cakap ni, pergi bagi diorang baca semua ni, mesti ada yang tersenyum sinis perasan yang mereka ni badut PUTIH yang baik tu. HAHA


*aku tak tahulah aku ni boleh jadi badut yang baik dan disenangi, tapi yang pasti aku ni bantut ketinggiannya.


7 comments:

mizzlynn said...

Saya suku homosapiens yg terpana dengan keindahan metafora kata anda!

haikalblank said...

HAHA trimas lah kalau macam tu! :)
orang first lak tuh....phewwit, nah nasi ayam aku belanje...:P

Zulfikar Hazri said...

entry dan gaya penulisan ni ingatkan aku balik zaman awal2 aku menulis, penuh dengan analogi dan metafora :)

tak lama lagi ulat beluncas jadi rama2 la nih :)

pasal badut tu... ada badut hitam ada badut putih...

yang tukang ketawa disekeliling badut tu pulak analoginya ape?

haikalblank said...

wah, ada bakat jadi macam abangla ni...kah3...terima kasih...aku tulis apa terlintas je..tu yang typo pun bersepah melampau tuh...hu3...

err...yan sekeliling badut tu? macam2 jenis jugak..keh3...

ummu najwa ladzim said...

SEMUANYA DUSTA BELAKA!!!USAH KAMU IKUT KATA HAIKAL INI!!!!!!!HAHAHAHAHAHAH

haikalblank said...

ummu, kau jangan kacau ya..aku sedang bereksperimentasi dengan jiwa...HAHAHA taik kau lah gadis!

ummu najwa ladzim said...

KAU TAK PAYAH NAK BEREKSPERIMEN SANGAT NGAN JIWA KACAU KAU TU..HAKTUIH KAHAK PEKAT HIJAU BARU TAU..HOHOHOHOHOHOHOHOHO