Pages

Sunday, April 10, 2011

Bohsia dan Kita : Part 2



Perggh!! Sambungan part 2 la pulak ya!! Memang kadang makin hot entry aku ni. Ada - ada je benda aku nak mengarut kat dalam ni. Kejap itulah, kejap inilah. Memang macam - macam permasalahan dunia aku cuba timbulkan. Penulisan aku memang teruk dan semestinya tidak terlawan dengan blog awak, awak dan wak sukarji, tapi saya akan cuba perbaiki lah kan apa yang kurang.

    Ada yang bencikan karya panjang dan meleret tapi aku tetap jugak setia dengan benda - benda yang panjang ni kerana korang boleh baca sikit - sikit. hari ni 2 perenggan, sok sambung lagi. PERGHH!! Memang meningkatla lalulintas kat sini. Haa, kalau boleh ajak kengkawan sekali. 

Err....Ia gurau. Jangan marah. Aku tak ada niat dah nak fikir bebanyak pasal traffic sebab aku taw traffic aku memang tak kan naik dah. Sape je nak baca blog ni. sehari 30-40 pageview je kan...*merendah diri



Sekali kita dengar memang kita fikirkan tentang kejijikan, kebodohan, kebangangan, kerempitan, kecelakaan dan pelbagai lagi sifat - sifat wajib syaitan yang lain. Di dalam EPISOD kali ini, perbincangan akan lebih tertumpu kepada psikologi atau lebih tepat lagi, MENTALITI mereka yang terlibat dalam gejala ini.

Terus kepada 'main idea' kita kali ini. MENTALITI. Korang cuba fikirkan, kenapa mereka sanggup terlibat dalam hal - hal seumpama itu walau mereka tahu ia sangat jijik dan menjengkelkan? Tak ada idea? Tak faham? Eh, samalah kita...kui3 ( gelak kurang ikhlas ). Kali ni aku akan bercerita dari pengalaman aku dan rakan - rakan dalam isu ini.

"Kau ni BODOHLA! Semalam kau pancut sepah - sepah! susah aku nak basuh semalam. Eii..untung sempat aku basuh sebelum mak aku balik keje taw tak! "

Adalah member aku pernah terdengar perbualan ini dari budak form 2 ketika melalui satu area kawasan perumahan ni haa. Err..agak - agak pasal apa ya yang diorang maksudkan tentang dialog di atas ni? Ya, aku cuba fikir positif, tapi member aku ketawa je. Dia kata dialog tu muncul masa Kedua pasangan itu sedang saling berpelukan dekat 'port' tu haa. Membe aku ketawa - ketawa cerita. yeah, aku memang fikir yang persenggamaan telah berlaku malam semalam itu. Damn! Ok, mereka HEBAT. Cam haram.

err...gambar hiasan

    Aku pernah berkenalan dengan beberapa orang yang digelar bohsia oleh budak kampung. Yang pasti mereka baru form 3 ketika itu dan aku baru habis SPM. Aku tergerak berbual dengan mereka. Err...bual, bukan usya ok. Jangan salah faham. Member aku yang kenalkan aku dengan mereka. Aku layankan aje sebab bosan kot balik keje tak taw nak buat apa. Aku ajakla diorang lepak sebab diorang memang tengah melepak, bukan aku pergi jemput kat rumah ok.

    Aku tengok mereka seronok bergelak ketawa tentang benda - benda yang pada aku tidaklah lawak. Mungkin aku ni LAMPI ( LAMbat PIkap ) sangat agaknya. Abaikanlah ok. Aku tertarik tiba - tiba dengan salah seorang antara mereka kerana dia nampak seperti lebih open untuk bercerita. Aku menarik kerusi mendekatinya. Beberapa ayat POWER pembuka bicara aku hulurkan. Ya, dia tertarik untuk berborak denganku. 

" Hahaha, kelakar gak ko ni ye gadis oii, cam haram lawak ko. bapak cam cibai ko wat budak tuh ", kataku

" HAhaHA, ala, saja je. Dah aku tengok dia macam bengap - bengap je. Aku bagila " katanya.
(abaikan apa isi perbualan kami )

" Weyh, ko ada kenal memana bohsia tak kat sini? Aku nak try carik r " aku mula nak test dia

" Owh, ko cariklah si ***** dengan **** yang duduk kat sebelah taman ko tu. Ko bagi rokok ke dam sebatang dua kompem ok je. 3 malam pun tak apa. " Jawabnya.

" Ala, jauh siot nak carik diorang. Ingat nak yang dekat - dekat je. Ko pun lawa aku tengok. " aku tambah, bakar dalam ayat aku.

" Brader, lu jangan nak fikir aku ni bohsia ok. Aku main dengan pakwe aku je. Bukan cam dak - dak tuh! Main sebat je sesapa. " Dia agak meninggi suara.


     Ok, aku dah dapat jawapannya. Golongan BOHSIA ini sebenarnya langsung tak rasa mereka itu bohsia. Mereka hanya suka - suka, ingin berhibur dan ingin enjoyla kononnya. Perempuan dalam watak di atas ini sebenarnya memang seorang bohsia dan dia tidak mengakuinya. Ada aku pernah lihat budak ni dengan lagi 2 orang sahabatnya dibawa oleh 6 HELAI motosikal ke sebuah rumah sewa. err... 3 vs 8 . Aku ada kat situ pun sebab member aku ajak lepak kat situ dan aku terjebak kat situ tapi sebagai tukang cover line jela. Aku teringin jugak awalnya nak masuk, tapi setelah melihat berbatang - batang BATANG di pamerkan, aku hampir - hampir termuntah kegelian. Ok, aku hisap rokok berdua di depan rumah itu. Itu kali terakhir aku muncul di rumah itu.

    Gila panjang cerita aku ni. Err...korang mesti tak faham kan apa kaitan cerita di atas dengan mentaliti seorang bohsia? sebenarnya mereka tidak sedar mereka dihina. Mereka ada satu EGO dalam diri mereka yang mereka betul. Mereka berhibur dengan cara yang betul. Itu yang ada dalam fikiran mereka. Kebanyakan mereka mempunyai masalah di dalam keluarga masing - masing. Keluarga terabai, kucar - kacir menjadi asas kepada pemikiran kolot seorang bohsia terbentuk. Aku tak nak bagi sebab - sebab utama lain. Agama memanglah kan. Tapi pada aku, KELUARGA perlu mainkan peranan!

    Di dalam rumah, tiada orang tua yang ada. Sibuk dengan kerja sana - sini. Mana nak muncul kasih sayang dalam anak beranak? Ah, memanglah budak kecik tu lemparkan kasih sayang dengan pakwe masing - masing . Apabila kepercayaan kepada ibu bapa sudah tipis, dan hampir hilang, owh, rakan bangsat dianggap penyelamat, padahal mereka sekadar mengambil kesempatan. Ditambah pula pemikiran baru setahun jagung. Setakat menengah rendah, boleh ke nak fikir dengan relevan? Agama yang sirna, memang mudahlah anasir LUCIFER nak meresap dalam jiwa.

Persoalannya, SALAH SIAPA sebenarnya?




*Dikupas lagi penyesalan mereka dalam episod 3. TUNGGU OK!!

> sebelum ini - Bohsia : Part 1

18 comments:

Eyka said...

gila nice skrg aku paham~ hahahaha:) wey part 3 pulak wey~ haha:)

Simpleblanklife said...

haha apa yang kau faham!! keh3...ala, nanti ada punya part 3...tapi bukan hari ni lah kan....sabo2... weyh, ape pendapat ko pasal entry camnih? mmbosankan ea?

Eyka said...

xde bosn la wey~ aku pham la...so mesti dyorg paham jugk! keep tulis lagi tau si cun! :)

Simpleblanklife said...

haha ok si kacak! thanx wooh! hahaha
berusaha2 yeah!! kah3

kaizen said...

siyes disaster....

Simpleblanklife said...

haha memang tema disaster ujung minggu nih...kah3...

kaizen said...

wahahaha....sila ulas lg menda nih....

Simpleblanklife said...

haha aku cuba lah bagi apa yang aku mampu. aku nak cakap banyak pun, aku bukan orang yg layak. hu3. hope adala orang dapat idea dari entry aku, dan kupas sepenuhnya......amiin

kaizen said...

bab ni aku pon x bape pndi nk ulas....

*tp aku suke point ko psal family tuh...

Simpleblanklife said...

haha thanx kaizen. bab ni memang susah kita nak fahami sepenuhnya sebab kita nak masuk dan kenal mereka ni susah. Dunia kita berlainan. hu3

kaizen said...

yup2...dunia@life@pengalaman setiap org tu berbeza...

Simpleblanklife said...

yeah kaizen, sbb tu kena brkongsi selalu...:D

Zulfikar Hazri said...

mereka rasa, mereka mcm lelaki, bila nak main, mereka cari.. mereka nakkan kepuasan main...

p/s yang ko pergi jadi tukang coverline kenapa? tapi aku pun akan geli bila berbatang2 menunjal matlamat yg sama.. hahahaha

Simpleblanklife said...

tu la pasal, yang laki memang sukalah...entahla, tak faham kengkadang hu3

err...bukan sengaja nak jadi tukang jaga lain. terjebak secara tak sengaja bang....ingat datang lepak, sekali dak2 buat function. serba salah dah. lepak jela depan ruma isap rokok...sambil petik2 gitar...

akupunadaemai said...

aku igt nk wat rncgn n then ko hosnyer r @ ko tetamunyer....aku pn pnah terjebak dan sefahamn sesame ko nih..aku ske ayt dorg ego,dorg rasa pe dorg wat tu btol.sekian ulasan dr saye.majulah kau ok..

Simpleblanklife said...

haha gila ko..aku mana reti nak berkata - kata sepertimu...fewwit. ok, mengarut. haha ego? memang tebal dalam diri mereka. tapi ada gak yg dah berubah...:)

nifi2408 said...

Mana Part 3 ? Hehe :D

Anonymous said...

Terbaik Bro. Was ad knl sorg bosia.. Ni. Hati waaa nk kwn je bro. Tau2 dia tgkp rod plak ngn Gua. Mmg xdela was nk Lyn. Bru 2 HRI knl da tgkp rod. Ajak main ape.. Huuuu xnak AQ. Da bpe batang pisang ko BG kera ko makan.. Tbe2 nk pisang Abu AQ plak mmg x la. Penulisan terbaik bro. Kupas lgi.. Hahha maslh bosia ni. Dia kena rogol. Da tau kena roogol lgi dkt ngn bnd yg da hncurkn hdup dia. Bodo ke ape